Séminaire de linguistique

  • Cours (CM) 15h
  • Cours intégrés (CI) -
  • Travaux dirigés (TD) -
  • Travaux pratiques (TP) -
  • Travail étudiant (TE) -

Langue de l'enseignement : Anglais

Niveau de l'enseignement : C1-Autonome - Utilisateur expérimenté

Description du contenu de l'enseignement

Contenu pour l'année 2023-24:
Phonological Diversity in English: Regional Accents and Sociolinguistic Factors

This course focuses on the comparative phonology of American and British English providing some preparatory work for the phonology paper of the French Agrégation exam. Through linguistic analysis, students will explore phonological patterns, pronunciation variations, and voice characteristics in these English varieties. Practical exercises and in-depth exploration will sharpen analytical skills, while (re)learning phonetic symbols will enable accurate transcription and analysis. By the end of the course, students will have a solid understanding of the phonological systems of the two standard accents (RP and GA), as well as additional insights into regional and social variations.
 

Compétences à acquérir


 

Bibliographie, lectures recommandées

BENVENISTE, E., Problèmes de linguistique générale 1, Paris, Gallimard, 1966, p. 63-74.
BENVENISTE, E., Problèmes de linguistique générale 2, Paris, Gallimard, 1974, p. 145-163.
CRUSE, D.A., Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics, Oxford, Oxford University Press, 2000.
GOLBERG, A., Constructions : A Construction Grammar Approach to Argument Structure, Chicago, The University of Chicago Press, 1995..
TALMY, L., Toward a Cognitive Semantics, Cambridge, MA, MIT Press, 2000, Volume 1.
TOURNIER, J., Précis de lexicologie anglaise, Paris, Ellipses.
WIERZBICKA, A., The Semantics of Grammar, John Benjamins, 1988.
 

Contact

Faculté des langues

22, rue René Descartes
67084 STRASBOURG CEDEX

Formulaire de contact

Responsable

Monika Pukli