- Cours (CM) 35h
- Cours intégrés (CI) -
- Travaux dirigés (TD) 15h
- Travaux pratiques (TP) -
- Travail étudiant (TE) 175h
Langue de l'enseignement : Anglais
Description du contenu de l'enseignement
Les techniques utilisées en neurosciences comme l’électrophysiologie ou l’imagerie cérébrale, font appel à des concepts mathématiques. Le but de cette UE est donc d’introduire ou de réviser ces concepts dans le but d’aider les étudiants dans leurs futures activités de recherche. Cette UE dirigée par Dr Stephan Rotter (Université de Fribourg, Allemagne) prône une approche de base pour introduire quelques principes fondamentaux en mathématiques. Premièrement, des notions comme les propriétés des nombres, le calcul et les vecteurs sont abordées. Puis les transformées de Fourier et leurs applications sont étudiées. Enfin une approche progressive en statistique est menée. Notons que cette UE offre une grande part à la pratique de ces notions de mathématique, puisqu’un tiers de chaque séance est consacrée aux exercices. Cette UE a lieu pour partie en vidéoconférence et pour partie in situ en Allemagne. De plus une mise à niveau en programmation (Python) est proposée en amont du module de mathématique pour permettre un meilleur apprentissage des outils mathématiques.
Modern neuroscience-associated techniques such as electrophysiology and brain imaging for example, rely heavily on mathematical concepts. The aim of the UE is therefore to introduce or review these concepts in order to help the students in their future research activities. This UE which is implemented in Germany (Freiburg University, resp: Dr Stephan Rotter) is taking a basic approach to introduce fundamental principles in mathematics. First, a focus on basic arithmetic’s is taken, reviewing notions like numbers, calculus and vectors. Second, and building on the above-mentioned concepts, Fourier’s transforms and their applications are explored in depth. Lastly, a gradual approach on statistics is carried out. Although, each mathematical concept is thoroughly seen, a third of the three hour-session is dedicated to exercises. This UE is scheduled in the first Semester of the M1. Besides, a p rogramming class (Python) is proposed to the students prior to the math course in order to better comprehend mathematical concepts.
Modern neuroscience-associated techniques such as electrophysiology and brain imaging for example, rely heavily on mathematical concepts. The aim of the UE is therefore to introduce or review these concepts in order to help the students in their future research activities. This UE which is implemented in Germany (Freiburg University, resp: Dr Stephan Rotter) is taking a basic approach to introduce fundamental principles in mathematics. First, a focus on basic arithmetic’s is taken, reviewing notions like numbers, calculus and vectors. Second, and building on the above-mentioned concepts, Fourier’s transforms and their applications are explored in depth. Lastly, a gradual approach on statistics is carried out. Although, each mathematical concept is thoroughly seen, a third of the three hour-session is dedicated to exercises. This UE is scheduled in the first Semester of the M1. Besides, a p rogramming class (Python) is proposed to the students prior to the math course in order to better comprehend mathematical concepts.
Compétences à acquérir
Manipulation des concepts de base en mathématique/Bases of Maths.
Bases mathematiques du traitement du signal/Mathematical bases of signal processing.
Statistiques/Statistics
Programmation en langage Python/Python programming.
Contact
Responsable
Hervé Cadiou
Intervenants
Hervé Cadiou
Alexandre Franke